Home / Documenten / Bestekteksten

Bestekteksten

Verkeerskundige draagconstructies – portalen

Verkeerskundige draagconstructies (VDC) ten behoeve van bewegwijzering en/of signalering.
Eisen:
• De constructie moet onderhoudsvrij zijn gedurende de gehele levensduur.
• De constructie moet Cradle to Cradle gecertificeerd zijn.
• De constructie is vervaardigd uit aluminium.
• De constructie moet toegelaten zijn door Rijkswaterstaat aan de Nederlandse snelwegen.
• De constructie moet eenvoudig te transporteren zijn. Dat wil zeggen zonder transportbegeleiding etc.
• De constructie moet eenvoudig te plaatsen zijn binnen een verkeersstop.
• De constructie moet voldoen aan de volgende NEN-normen:
o    NEN-EN 1991 (belastingen)
o    NEN-EN 1999 (constructief)
o    NEN-EN 1090-1 (vervaardiging)
o    NEN-EN 1090-3 (vervaardiging)

Blauwe ‘ANWB’ bewegwijzering

Blauwe bewegwijzering ten behoeve van autoverkeer conform  EN 12899-1
Eisen:
• De informatiedrager moet CE-gecertificeerd zijn.
• De informatiedrager moet een goedgekeurd  referentieontwerp van Rijkswaterstaat hebben.
• De informatiedrager moet vervaardigd zijn uit aluminium.
• De minimale dikte van het aluminium van een informatiedrager is 2 mm.
• De horizontale bordennaden in de informatiedrager mogen niet groter zijn dan 1 mm.
• Er mogen geen verticale bordnaden in de informatiedrager voorkomen.
• De informatiedrager moet onderhoudsvrij zijn gedurende de gehele levensduur.
• De drager moet voor 99% recyclebaar zijn. Dat wil zeggen dat er geen gebruik gemaakt mag worden van volledig recyclebaar coating en/of ander conservering.
• De bewegwijzering moet altijd recht boven de rijbaan geplaatst kunnen worden.
• De folie op de informatiedragers moet bestendig zijn tegen alle weersinvloeden.  Denk aan kleurbestendigheid, loslaten van de folie etc. Om aan deze eisen te voldoen dient de folie op de informatiedragers overeenkomstig of gelijkwaardig te zijn met type Diamond Grade reflectieklasse 3.
• De bewegwijzering moet eenvoudig te plaatsen zijn binnen een verkeersstop.

Lichtwegwijzers LWW’s

Van achter aangelichte bewegwijzering bedoeld om op masten te plaatsen (bijvoorbeeld bij rotondes)
Eisen:
• De ophangconstructie van de lichtwegwijzer aan de mast dient universeel c.q. uitwisselbaar te zijn met de bestaande lichtwegwijzers in Nederland.
• De vorm en de afmeting van elke lichtwegwijzer dient gelijk te zijn. De toe te passen lichtbron dient milieuvriendelijk te zijn en een levensduur te hebben van 80.000 branduren. Daarnaast dient het lichtbeeld gelijkmatig en egaal te zijn verdeeld over het gehele oppervlak van de wegwijzer door middel van een interne verlichtingsunit die midden tussen de bovenkant en onderkant van de lichtwegwijzer gemonteerd zit (centrale verlichtingsunit).
• De wegwijzer dient van RVS gemaakt te zijn en zo te worden gekozen dat conservering niet noodzakelijk is. Denk bijvoorbeeld aan RVS 304 of gelijkwaardig.
• De folie op de wegwijzer moet bestendig zijn tegen alle weersinvloeden. Denk aan kleurbestendigheid, loslaten van de folie etc. Om aan deze eisen te voldoen dient de folie op de wegwijzer overeenkomstig of gelijkwaardig te zijn met type 3M 3630 VT 2943 Blauw (ook in combinatie met achtergrondverlichting).
• De wegwijzer dient voorzien te zijn van een mogelijkheid om eenvoudig tekstplaten te kunnen verwisselen.
• Vervorming en verdraaiing van de wegwijzer zijn niet toegestaan. De horizontale verplaatsing mag maximaal 5% bedragen.
• De ruiten in de lichtwegwijzer dienen bestendig te zijn tegen vandalisme. Bijvoorbeeld uitvoering in polycarbonaat (dikte circa 3 mm), of gelijkwaardig.