Koning Willem-Alexandertunnel

AGMI Traffic & Lighting is dé marktleider op het gebied van het produceren en leveren van inventieve tunnelveiligheidsproducten welke in eigen beheer geproduceerd en ontwikkeld worden. Hierdoor is de klant altijd verzekerd van de nieuwste technologie welke aantoonbaar voldoet aan de gestelde normeringen. Daarnaast beschikt AGMI over een gedegen en kennis dragend dynamisch sales-, projectmanagement- en engineeringsteam om elk project succesvol te voltooien.

Opleverdatum

18 December 2016

Opdrachtgever

Strukton Worksphere

Verloop project

Henk Janse, Projectmanager Strukton: ‘’AGMI heeft zich in dit project als proactieve sparringpartner opgesteld en heeft ons geholpen door te anticiperen in de realisatie van een van de belangrijkste onderdelen van de Koning Willem-Alexandertunnel te Maastricht; de tunnel safety. Ze hebben onder andere de contourverlichting, accentverlichting en dynamische vluchtwegverlichting volgens de laatste standaard geleverd. Wij hebben niet alleen de armaturen afgenomen, maar ook de laatste stand van de techniek zodat wij de mensen de komende decennia veilig door de tunnel kunnen leiden’’.

AGMI heeft zich in dit project als proactieve sparringspartner opgesteld

Henk Janse, Projectmanager Strukton

Geleverde producten

AGMI heeft in dit project maar liefst 85 vluchtdeuren voorzien van de benodigde veiligheidsuitrusting en additionele ondersteuning. Iedere vluchtdeur is voorzien van een noodarmatuur met geluidsbaken, accent- en contourverlichting. Naast de vluchtdeuren zijn er door AGMI maar liefst 355 hulppostarmaturen, en meer dan 1500 diverse nalichtende en statische borden geproduceerd.

Doordat de producten van AGMI eenvoudig en snel te monteren zijn doormiddel van de stekkerbare connectoren en scharnierbeugels, heeft Strukton besloten om de installatie van de producten zelf te verzorgen en in bedrijf te stellen. Ook heeft AGMI voor dit project een uniek emballagesysteem ontwikkeld om zo de producten zonder beschadiging bij de klant af te leveren en de hoeveelheid opslag en afvalstroom te beperken

Bijzonderheden

Wist u dat de kortste vluchtroute niet altijd de veiligste is? Er is in overleg met de klant een nieuw inventief dynamisch Midden Tunnel Kanaal armatuur met een geïntegreerd geluidsbaken ontworpen waarop de veiligste route op de dynamische borden wordt geprojecteerd. Men moet daarom altijd de aanwijzingen - welke op de dynamische armaturen in het midden tunnel kanaal zijn geprojecteerd - volgen.

Deze dynamische armaturen bestaan uit een groen vlak met pijlen waarop de afstand tot het einde van de vluchtgang staat en in tegenovergestelde richting wordt een verbodsteken afgebeeld. Indien één van de standen niet wordt aangestuurd, zijn de borden niet leesbaar. De borden kunnen afhankelijk van waar een incident zich bevindt, van stand veranderen. Bij een incident worden de tunnelventilatoren automatisch gestart waardoor men middels het volgen van de dynamische armaturen in tegengestelde richting veilig kan vluchten. De dynamische armaturen worden zo ingeschakeld, dat er een veilige route ontstaat. Door de integratie van een speaker in het armatuur, wordt men continu voorzien van een audio boodschap met de instructie om de pijlen naar de uitgang te volgen. Hierdoor loopt men niet de kans per ongeluk af te wijken van de route.

 

Een inventieve en veilige oplossing dus!

Gerrit de Crom
Gerrit de Crom Projectmanager
077 37 39 153